De gyllene reglerna för Guild Wars 2

Skriven 4 Jul, 2012 av

Alla företag har sina egna hemligheter, det kan handla om att skydda sig mot spioner eller att bara ingen brytt sig om att berätta om dem. Vissa utvecklare skulle gärna vilja ha en hemlig bok om “Hur man designar ett MMO” och veta att det skulle lyckas. Istället använder ArenaNet ett antal “gyllene regler” som de själva kallar det. Alla aspekter av spelet ska ha berörts av en eller flera av dessa regler.

Gör världen levande
Den första regeln är nog den som har påverkat beslut om vad som integrerats i spelet. Kort och gott betyder det att världen ska vara dynamisk i sig själv, nationers relation till varandra ska ha påverkats av deras historia och sina härskares personligheter. Ekosystemet ska vara logiskt i det sättet som dess invånare biologiskt relaterar till varandra, som exempel ska detta påverkat mycket vilka varelser som har placerats var.

Syfte: Detta fungerar som ett rättesnöre för att skapa en bra grund att stå på, ett sätt att skapa en omgivning där man kan påbörja historier och karaktärer.


Samarbete över allt
ArenaNet vill skapa en känsla av de som spelar i en grupp verkligen ska känna att de är en grupp, inte ett antal personer som slåss över skatter eller minimerar varandras upplevelser.

Detta ledde bland annat till kombinationssystemet som ger alla en orsak att vara glada att spela med andra genom att kunna kombinera sina attacker på alla möjliga sätt! En annan viktig sak som skapades var “events” (händelser) där alla ska kunna känna att de tillförde något utan att behöva göra det på någon annans bekostnad.

Syfte: Detta hjälpte till att skapa de olika belöningssystemen och utvärderade ifall en funktion motiverade folk att spela med andra eller om det faktiskt skapade konflikter.

Spela spelet, inte ett användargränssnitt (UI)
Utvecklarna vill att spelarna ska få den informationen de behöver vid rätt tidpunkt utan att förstöra själva spelupplevelsen. Detta skulle inte uppnås genom att gömma världen bakom en massa menyer, knappar eller grafer. Kort sagt vill de inte täcka din skärm med fler skärmar.

Syfte: Regeln hjälpte ArenaNet att hitta en balans mellan mekaniken och hur spelaren upplevde världen, förenklade beslut om vad som skulle finnas med på skärmen och vad som bara skulle skapa kaos.

Våga ta risker
”Vi försöker”. Den frasen var något de gillade att höra i slutet av ett möte, särskilt om idén var ny och radikal. Utvecklarna ville skapa en ”lekplats” där de kunde experimentera och lära sig genom att våga misslyckas. Även om inte varje idé testas skapas en stor erfarenhetsbank som visar vad som ska
utforskas och vad som inte har någon framtid.

Syfte: Skapa en miljö där det är okej att misslyckas, de kallar det inte för ett misstag, utan mer en lärdom.

Gör det väl eller inte alls
ArenNet säger att de värderar några få perfekta funktioner högre än många som inte är helt perfekta. Detta har gjort att de måste välja vad de ska lägga tid och kraft på. Utvecklarna fått en känsla av vad som är värt att satsa på och hur mycket tid det ska ta. Det betyder också att spelets grund alltid kommer gå före mer triviala funktioner.

Syfte: Kunna lägga resurser på att få spelet på en genomgående hög nivå, om en funktion inte kan möta detta krav utan att påverka nåt annat negativt är det bättre att helt skippa det.

Respektera spelaren
Utvecklarna respekterar oss, som spelare och som människa. De vet att spelet kanske kommer slåss om din fritid med andra viktiga saker som familj, vänner, jobb eller studier. De tycker då att det är väldigt viktigt att inte slösa bort vår tid på sådant som inte är roligt! Det är därför de vill skapa en upplevelse av en episk proportion.

Syfte: Behålla trovärdigheten.

Hoppas ni njutit av ArenaNets ”Hemliga” gyllene regler!

Källa: http://www.arena.net/blog/the-golden-rules-of-guild-wars-2

  1. Daniel Karlsson
    July 9th, 2012 at 15:28 | #1

    ArenaNet bara forsätter att imponera. Väldigt bra gundregler att bygga ett spel runt, AN har verkligen gjort sig till en av mina favoritutvecklare (jag har en handfull endast).
    Spelade tyvärr aldrig GW1, men spelat otaliga andra spel, och ibland känner man bara på sig när nått kommer bli väldigt bra, så är det med GW2.

  1. Det finns inga trackbacks.